Komisja i wysoka przedstawicielka przedstawili dziś międzynarodową strategię na rzecz zabezpieczenia pozycji Europy na rynkach światowych. Nowa globalna wizja klimatyczno-energetycznaUE przedstawia światu ofertę UE: wykorzystywanie dyplomacji do ochrony naszych podstawowych interesów, promowanie standardów sprawiedliwej transformacji poprzez wspieranie naszych partnerów w rozwijaniu ich interesów oraz reagowanie na nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa i wyzwania, które zagrażają zarówno interesom europejskim, jak i interesom naszych partnerów.
UE aktywnie przyczynia się do trwającej na całym świecie czystej rewolucji przemysłowej. Wizja nadaje ładowi na rzecz czystego przemysłu wymiar zewnętrzny i ustanawia nową strategię mającą na celu wzmocnienie istniejących partnerstw i tworzenie nowych, wzajemnie korzystnych partnerstw. Aby w pełni czerpać korzyści z przejścia na czystą energię, UE musi być przemysłową siłą napędową dostarczającą i dostarczającą państwom na całym świecie rozwiązania w zakresie czystych technologii i przystosowania się do zmiany klimatu oraz tworzyć nowe możliwości biznesowe dla własnego przemysłu czystych technologii.
Ponieważ rynek jest nadal uzależniony od importu energii z paliw kopalnych, odnawialne źródła energii pozostaną centralnym elementem czystej transformacji UE. W 2024 r. prawie połowa energii elektrycznej w UE pochodziła ze źródeł odnawialnych. Znacznie zwiększa to niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne UE. Od 2015 r. udział inwestycji w czystą energię w UE również wzrósł o 111%. W wizji proponuje się zwiększenie zdolności produkcyjnych UE w zakresie czystych technologii,aby osiągnąć 15 % światowego rynku technologii, przy jednoczesnej poprawie jej konkurencyjności przemysłowej, zgodnie z porozumieniem w sprawie czystego przemysłu.
Wizja ta potwierdza również zaangażowanie UE na rzecz międzynarodowego porządku opartego na zasadach. Przesłanie UE dla partnerów globalnych jest jasne: pracujemy nad osiągnięciem celów określonych w porozumieniu paryskim; jesteśmy wiarygodnym partnerem, który przestrzega zasad; Jesteśmy otwarci na biznes i współpracę.
UE będzie nadal wspierać dwustronne partnerstwa i wielostronne sojusze – istniejące i nowe – na forach międzynarodowych i na różnych szczeblach, od umów o wolnym handlu po partnerstwa na rzecz sprawiedliwej transformacji energetycznej i zielone sojusze. Ponadto ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia globalnych celów klimatycznych, ograniczenia emisji, promowania innowacji oraz zapewnienia sprawiedliwego i uporządkowanego odejścia od paliw kopalnych. Największe gospodarki niedawno przyjęły i rozszerzyły politykę ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych, co pokazuje, że działa. UE jest zaangażowana w jej promowanie za pośrednictwem różnych inicjatyw, w tym poprzez wspieranie innych krajów w opracowywaniu solidnej polityki ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych za pośrednictwem specjalnej grupy zadaniowej.
UE będzie nadal prowadzić zdecydowaną międzynarodową politykę klimatyczną. Obejmuje to bardziej zdecydowane działania mające na celu zajęcie się związkiem między zmianą klimatu, degradacją środowiska oraz bezpieczeństwem i odpornością poprzez zaangażowanie na szczeblu wielostronnym (ONZ i NATO) i dwustronnym. Będzie realizować działania określone we wspólnym komunikacie z 2023 r. w sprawie powiązania między klimatem a bezpieczeństwem oraz nadal zwalczać manipulowanie informacjami i dezinformację na temat zmiany klimatu.
Główne działania
Dzisiejsza globalna wizja UE w zakresie klimatu i energii przedstawia szereg strategicznych działań na rzecz globalnego zaangażowania w dziedzinie energii i klimatu w celu stymulowania czystej transformacji, konkurencyjności oraz czystych technologii i inwestycji, w tym:
- Wdrażanie impulsu politycznego: Zachęcanie do wielostronnych i dwustronnych forów i inicjatyw w celu realizacji zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego i globalnego przeglądu.
- Wspieranie unijnych przedsiębiorstw z sektora czystych technologii na arenie międzynarodowej i umożliwianie inwestycji odpornych na zmianę klimatu: Organizowanie forów biznesowych, utworzenie zewnętrznej Rady Biznesu UE ds. Czystej Transformacji, zwiększenie inwestycji i ustanowienie modeli biznesowych na potrzeby przystosowania się do zmiany klimatu.
- Wspieranie europejskich przedsiębiorstw i łączenie ich z globalnymi inwestycjami: Pełne wykorzystanie centrum inwestycyjnego Global Gateway do wspierania wspólnych projektów inwestycyjnych poza UE oraz proponowanej puli środków finansowych „Globalny wymiar Europy” w celu wsparcia unijnych przedsiębiorstw za granicą i zwiększenia popytu na technologię UE.
- Rozbudowa sieci wzajemnie korzystnych partnerstw na rzecz globalnych i odpornych czystych łańcuchów wartości za pośrednictwem umów o wolnym handlu, partnerstw na rzecz czystego handlu i inwestycji oraz innych instrumentów.
- Reforma globalnych instytucji finansowych na rzecz czystej i odpornej transformacji oraz intensyfikacja działań UE na rzecz bezpieczeństwa klimatycznego.
Kontekst
W lutym 2025 r. Komisja przedstawiła „Czysty ład przemysłowy – plan na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji UE”. Położono w nim nowy nacisk na energochłonne gałęzie przemysłu, które pilnie potrzebują wsparcia w celu dekarbonizacji, przejścia na czystą energię i rozwiązania problemu wysokich kosztów, nieuczciwej globalnej konkurencji i złożonych przepisów. Podobnie ukierunkowano go na sektor czystych technologii, który znajduje się w centrum przyszłej konkurencyjności i jest niezbędny do transformacji przemysłowej, obiegu zamkniętego i dekarbonizacji. Po komunikacie latem pojawił się szereg bardziej konkretnych elementów, takich jak nowe ramy pomocy państwa i zalecenia dotyczące zachęt podatkowych.
Dzisiejsza globalna wizja UE w zakresie klimatu i energii opiera się na Czystym Ładzie Przemysłowym i rozszerza niektóre jego elementy na globalną czystą transformację i współpracę z partnerami na całym świecie.
UE pozostaje na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. i czyni postępy w realizacji porozumienia paryskiego. Od 1990 r. UE zmniejszyła emisje gazów cieplarnianych o 37 %, odpowiadając jedynie za 6 % światowych emisji, i wraz z państwami członkowskimi jest największym na świecie podmiotem finansującym działania związane ze zmianą klimatu.
Więcej informacji