Komisja Europejska opublikowała dziś wytyczne wspierające skuteczne wdrożenie rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej, które zacznie w pełni obowiązywać od 10 października.
Wytyczne te zawierają praktyczne wskazówki i szczegółowe wyjaśnienia mające na celu wsparcie podmiotów politycznych i dostawców usług reklamy politycznej w stosowaniu nowych przepisów. Na przykład oferują proste kroki, jak zidentyfikować reklamę polityczną i jak wywiązać się z obowiązków w zakresie należytej staranności. Mają one również na celu wspieranie organów państw członkowskich w pełnieniu ich funkcji nadzorczych.
Rozporządzenie w sprawie przejrzystości reklamy politycznej chroni zarówno wolność wypowiedzi, jak i wolność informacji, pomagając obywatelom w uznawaniu płatnej reklamy politycznej i odróżnianiu jej od innych treści, takich jak treści redakcyjne lub opinie polityczne wyrażane we własnym imieniu. Pomoże to chronić integralność procesów wyborczych i wesprze otwartą debatę demokratyczną.
W rozporządzeniu ustanowiono wspólne unijne normy przejrzystości w odniesieniu do reklamy politycznej zarówno w internecie, jak i poza nim. Od 10 października wszystkie reklamy polityczne będą musiały być wyraźnie oznaczone jako takie i towarzyszyć im będą podstawowe informacje o tym, kto za nie zapłacił i ile oraz czy są skierowane do określonej grupy odbiorców. Rozporządzenie nie zakazuje reklamy politycznej ani nie reguluje treści reklam politycznych. Dzięki ujawnianiu istotnych informacji na temat reklam politycznych nowe przepisy umożliwią obywatelom formułowanie własnych opinii na temat oglądanych treści i dokonywanie świadomych wyborów.
Komisja będzie aktywnie współpracować z państwami członkowskimi, podmiotami gospodarczymi i innymi zainteresowanymi stronami, aby wspierać sprawne stosowanie przepisów. Sieć krajowych punktów kontaktowych będzie miała zasadnicze znaczenie dla wdrażania rozporządzenia, w tym jako platforma regularnej wymiany informacji, najlepszych praktyk i zorganizowanej współpracy między państwami członkowskimi a Komisją. Komisja powoła nową grupę ekspertów zainteresowanych stron w celu monitorowania i gromadzenia praktycznych informacji zwrotnych na temat stosowania rozporządzenia. W 2026 r. Komisja zorganizuje również dialog na temat wdrażania, aby wyciągnąć wnioski ze stosowania przepisów.
Zgodnie z rozporządzeniem Komisja Europejska utworzyła portal, za pośrednictwem którego państwa członkowskie podają daty swoich wyborów, a także portal zawierający wykaz przedstawicieli prawnych dostawców reklamy politycznej mających siedzibę poza UE, ale zarejestrowanych w państwie członkowskim. Portale te będą wspierać stosowanie rozporządzenia.
Kontekst
Reklama polityczna rozwija się szybko zarówno w mediach tradycyjnych (gazety, telewizja, radio), jak i na platformach cyfrowych (strony internetowe, media społecznościowe). W tych różnych mediach ludzie muszą być w stanie łatwo zrozumieć, czy patrzą na płatne treści polityczne offline i online, i wiedzieć, kto próbuje dotrzeć do nich w ten sposób.
Rozporządzenie w sprawie przejrzystości reklamy politycznej nie zakazuje żadnego rodzaju komunikacji ani reklamy politycznej. Nie wprowadza wymogów dotyczących treści reklam politycznych, w pełni chroniąc wolność wypowiedzi. Nie nakłada ona na platformy internetowe ogólnych wymogów w zakresie monitorowania. Rozporządzenie opiera się na systemie zgodnych z prawdą oświadczeń własnych osób kupujących usługi reklamy politycznej.
Rozporządzenie wprowadza szczegółowe wymogi dotyczące targetowania reklamy politycznej, aby zapewnić poszanowanie praw podstawowych obywateli przy stosowaniu takich technik.